Rugăciunea desăvârșită pe care o rostim în casa noastră și în biserică este rugăciunea domnească. Ea se numește astfel deoarece Domnul Iisus Hristos a încredințat-o ucenicilor Săi ca pildă de rugăciune.
Care este Rugăciunea Domnească din Evanghelie?
„Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău, vie împărăția Ta, facă-se voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău. Căci a Ta este împărăția, puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.”
Ce curpinde Rugăciunea Domnească?
Mai întâi, are o chemare sau salutare, apoi șapte cereri, iar la sfârșit slavoslovia.
Cum începem?
Începem prin a-L chema pe Dumnezeu, numindu-L „Tatăl nostru”.
De ce nu spunem „Tatăl meu”?
Numai Cel născut, nu făcut, Fiul lui Dumnezeu Iisus Hristos, are dreptul de a-L numi pe Dumnezeu „Tatăl Meu”. Noi însă, cei creați și înfiați, fii și fiice ai lui Dumnezeu, prin jertfa de bunăvoie a lui Hristos, am fost învredniciți a-L numi pe Tatăl Său „Tatăl nostru” (v. Ioan 1, 12).
Mai avem vreun alt motiv pentru care să-L numim pe Dumnezeu „Tatăl nostru”?
Există un însemnat motiv social. Hristos vrea să ne iubim între noi ca frații. Dar numai aceia care recunosc a fi fii ai aceluiași tată se pot considera frați.
Înseamnă aceasta că atunci când Îl numim pe Dumnezeu „Tatăl nostru” ne numim în același timp între noi frați?
Întocmai. Nu există frăție acolo unde nu există paternitate comună.
De ce Îl numim pe Dumnezeu „Creatorul nostru”?
Pentru că Dumnezeu a create toate lucrurile, dar El este mai mult decât un Creator, El este Tatăl tuturor oamenilor, care s-au înnoit prin Duhul Sfânt și astfel au devenit „fiii lui Dumnezeu”. Astfel, ei nu mai sunt creaturi, ci copii.
De ce spunem: „Care ești în ceruri”?
Pentru că Dumnezeu Cel adevărat locuiește veșnic în ceruri, în afara timpului și spațiului, și nu este mărginit de pământ ca dumnezeii mincinoși ai idolatrilor, ai celor care se închină naturii și oamenilor.
Prima cerere
Care este prima cerere din Rugăciunea Domnească?
„Sfințească-se numele Tău.”
Ce dorință ne exprimăm prin această cerere?
Cerem de la Dumnezeu ajutor ca numele să-I fie cinstit de către oameni și să fie cinstit ca sfânt mai presus de orice alt nume din lume. În Vechiul Testament, când Dumnezeu era cunoscut ca Judecător și Creator, oamenii erau opriți „să ia numele lui Dumnezeu în deșert”. Prin legea cea nouă a iubirii, noi avem datoria să facem mai mult, adică să răspândim în viața noastră și pretutindeni în jurul nostru cinstirea celui mai sfânt dintre nume, cel al Tatălui nostru, încât chiar să ne dăm și viața pentru acest nume, așa cum au făcut nenumărați mucenici creștini.
A doua cerere
Care este a doua cerere din Rugăciunea Domnească?
„Vie împărăția Ta”
Ce exprimăm prin această cerere?
Îi cerem lui Dumnezeu ajutor pentru ca Împărăția cerească a Sfintei Treimi în Unime să fie împlinită în sufletele noastre, în familiile noastre, în poporul nostru și în lumea întreagă.
Cum putem spune acestea mai clar?
Așa precum Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt în armonie veșnică, în pace, în putere și slavă, la fel vrem și noi ca mintea, inima și voința noastră să fie unite, ca ființa dumnezeiască după a cărei asemănare au fost create sufletele noastre. După cum este originalul, astfel este și copia.
Cum putem ști că Împărăția lui Dumnezeu a venit?
Căci Împărăția lui Dumnezeu este dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt
Romani 14, 17
Când vedem că aceasta s-a înfăptuit în sufletele noastre, precum și între oamenii din jurul nostru, putem fi încredințați că a venit Împărăția lui Dumnezeu.
A treia cerere
Care este a treia cerere din Rugăciunea Domnească?
„Facă-se voia Ta, precum în cer, așa si pe pământ.”
Ce exprimăm prin această cerere?
Îi cerem ajutorul lui Dumnezeu pentru a alunga din noi șovăiala între Dumnezeu și satana, între bine și rău, și să ne lepădăm deplin de voia satanei, pentru a ne putea încredința voii Tatălui, așa cum a făcut și Domnul nostru Iisus Hristos când S-a rugat în grădina Ghetsimani:
Dar nu ce voiesc Eu, ci ceea ce voiești Tu
Marcu 14, 36
De ce spunem: „Precum în cer”?
Pentru că în cer îngerii și sfinții, cu toată inima și cu bucurie deplină, se supun voii lui Dumnezeu. Voia lui Dumnezeu este și voia lor, ceea ce îi face să fie veșnic fericiți. Pentru aceasta ne rugăm și noi pe pământ.
A patra cerere
Care este a patra cerere din Rugăciunea Domnească?
„Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi.”
Ce exprimăm prin această cerere?
Mai întâi, prin ea ne exprimăm încredințarea că, fără puterea și milostivirea lui Dumnezeu, nu putem trăi nici măcar o zi.
Apoi, Pentru că putem muri în orice zi, ne rugăm să ne mântuiască de dorința nebunească de a ne aduna bogății pentru viitorul îndepărtat, pe când aproapele nostru poate muri din lipsa pâinii celei de fiecare zi.
Cu alte cuvinte, Îl rugăm pe Dumnezeu să ne dea numai ce ne este de trebuință.
Despre ce fel de pâine este vorba aici?
Despre două feluri de pâine: pâine materială și pâine duhovnicească, căci nu putem câștiga pe nici una dintre acestea fără harul și milostivirea lui Dumnezeu. Pâinea materială o luăm din pământ, iar pâinea duhovnicească ne vine din cer. Cea dintâi este pentru trup, iar cealaltă pentru suflet. Despre pâinea materială, Hristos a spus: Nu numai cu pâine va trăi omul… (Matei 4, 4), iar despre pâinea duhovnicească a zis: Eu sunt pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta viu va fi în veci (Ioan 6, 51). Astfel, pâinea noastră cea de toate zilele este în primul rând Hristos, cealaltă pâine fiind numai un adaos la aceasta.
A cincea cerere
Care este a cincea cerere din Rugăciunea Domnească?
„Și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri.”
Ce dorință ne exprimăm prin această cerere?
Îi cerem ajutorul lui Dumnezeu pentru a răbda și a ierta semenilor noștri greșelile pe care le-au săvârșit față de noi, așa încât și El să ne poată ierta păcatele noastre. Și tot aceeași gură a rostit:
Că de veți ierta oamenilor greșealele lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru Cel ceresc. Iar de nu veți ierta oamenilor greșealele lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greșealele voastre
Matei 6, 14-15
A șasea cerere
Care este a șasea cerere din Rugăciunea Domnească?
„Și nu ne duce pe noi în ispită.”
Ce exprimăm prin această cerere?
Rugăm pe Dumnezeu să-Și amintească de slăbiciunile noastre omenești și să nu ne trimită încercări grele, spre întărirea noastră, nici să îngăduie diavolului să ne ispitească în necazuri.
Care este deosebirea dintre încercarea venită de la Dumnezeu și ispitirea de la diavol?
Este o deosebire foarte mare. Atunci când Dumnezeu ne trimite vreo suferință, El face aceasta pentru a ne întări virtuțile, așa cum o bucată de fier trecută prin foc devine oțel. Diavolul, potrivnic, ne ispitește cu vreun păcat sau prin vreo suferință pentru a ne face mai răi, mai întinați, mai slabi și într-un sfârșit să ne despartă deplin de Dumnezeu și să ne ducă la pierzanie.
A șaptea cerere
Care este a șaptea cerere din Rugăciunea Domnească?
„Și ne izbăvește de cel rău.”
Ce dorință ne exprimăm prin această cerere?
Îi cerem lui Dumnezeu ajutorul să ne izbăvească de fapte rele și de cei ce săvârșesc fărădelegea. Ca și cum ne-am ruga astfel: Păzește-ne, Părinte, de fapte rele și ne apără de cei ce fac fărădelegea.
Cine este cel mai mare nelegiuit, de care Îl rugăm pe Dumnezeu să ne apere?
Satana. Toate păcatele și toate relele care izvorăsc din ele, de la satana vin. De aceea, prin această cerere Îl rugăm pe Dumnezeu, Care este lumină și dragoste, să ne izbăvească de cel rău, care este chiar întunericul și ura.
Slavoslovia
Cum se încheie Rugăciunea?
Prin slavoslovie sau doxologie, care spune: „Căci a Ta este împărăția, puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.”
Ce exprimăm prin această slavoslovie?
Ne exprimăm credința că Dumnezeu este cel mai puternic și mai slăvit Împărat, singurul Care poate împlini cererile noastre. Pentru aceasta Îl preamărim, slăvim și iubim.
Ce înseamnă cuvântul „Amin”?
Amin este unul dintre numele lui Dumnezeu. Domnul a spus prin Sfântul Apostol Ioan:
Acestea zice Cel ce este Amin, Martorul cel credincios și adevărat, începutul zidirii lui Dumnezeu
Apocalipsa 3, 14
Noi încheiem fiecare rugăciune și fiecare mulțumire adusă lui Dumnezeu cu acest nume: Amin. Este ca și cum am spune: Dumnezeu, Adevăr. De asemenea, când depunem jurământ, încheiem prin cuvântul Amin, ceea ce înseamnă: ceea ce spun este adevărat ca Adevărul sau ca Dumnezeu.
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.